Oppdatert: 16.11.2018

Dialekter/målføre: Gimsøy i Lofoten

l = Tjukk 'l'    r = Skarre-'r'    i = Palatalisering

'Puinn' fjeille ligg dær en går', så heit' Hauen. Mainn'n på går'n va gammel. Han ha drevv' i skogen å høgd ve' heile haust'n, så han sku få nokk breinsel te' vinters. Nåkken vekke før jul sku han heint' aill ve'en, så han ha liggan' færdi'. De va fint sle'føre. Då han va framkommen, tok han tel å læss' ve'en på sle'en, å før kvær strangen så han la på, sa han åt hæst'n: «Dræg du deinn, så dræg du deinn åg.» Ve'en va våt å tong så stein, å te slutt så greidd' ikkje hæst'n å dræg lasse, kain du vette. Så tok han tell å veilt' a' ve'en, å før kvær strangen han veilta a', sa han: «Dreg du kje deinn så dræg du kje deinn heiller.» Å så kjørt' han heim mæ tom sle'e. Borti veien træft' han kjærrenga å ei a' småvekjen' sin'; di ha vorr' på krambua ætte vara. «Kor har du ve'en?» spor' kjærrenga. « Deinn fækk eg ikkje me mæ,» svara mainn'n, « hæst'n vainn ikkje å dræg' han.»

Kilde: "Språket vårt før og nå" - Gyldendal

Målføretrekk
Eksempler i målføret
Kommentar + utbredelse